DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN PERSONALISATIE.

Wist je dat bijna 2/3 van de ondernemers personalisatie het moeilijkste onderdeel vindt van de marketingwerkzaamheden?

“Hoe pas je personalisatie toe? Waarom is het zo’n belangrijk onderdeel van je merkcommunicatie? En waarom willen we allemaal zo graag grip op personalisatie?” Vragen waar wij je in deze blog antwoord op gaan geven.

 

Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat bij 86 procent van de ondervraagde consumenten personalisatie impact heeft op hun aankoop? En daarnaast ook nog eens een kwart aangeeft dat personalisatie een aanzienlijke invloed heeft op de uiteindelijke aankoop van producten of diensten?

 

Personalisatie heeft dus zeker weten veel voordelen waar we ons vaak niet van bewust zijn.

  • Zo draagt persoonlijke merkcommunicatie bij aan een betere relatie met je klant of prospect en verhoogt het de effectiviteit van je marketingwerkzaamheden.
  • Je genereert meer kennis over je doelgroep en daarmee leer je ook direct hoe je ze kunt benaderen, bereiken en belangrijker nog kunt overtuigen!
  • Personalisatie zorgt voor de juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste doelgroep.

 

Wat moet je weten over personalisatie voordat je gaat doorvoeren?

Nu we weten waarom personalisatie zo belangrijk is, vertellen wij je maar al te graag wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met personalisatie. Het antwoord hierop is kort en eenvoudig: DATA! Uit onderzoek blijkt dat 57 procent van de consumenten bereid is persoonlijke data te delen in ruil voor gepersonaliseerde aanbiedingen.

 

Een goed voorbeeld die we allemaal wel kennen is de bonuskaart van Albert Heijn. Iedere keer wanneer wij boodschappen doen bij de AH analyseren zij ons koop-gedrag. Hoe fijn is het dan ook dat je iedere maand dan ook weer een mailtje krijgt met daarin een persoonlijke bonus aanbieding speciaal voor jou! Ook wij betrappen onszelf er keer op keer weer op dat we toch echt getriggerd worden de aanbieding aan te schaffen bij hun in de winkel en dan natuurlijk niet met alleen dat ene product bij de kassa sta om af te rekenen.

 

Het geheime ingrediënt: analyseren!

Begin dus met het verzamelen van de data die jij beschikbaar hebt. Enkele bruikbare bronnen zijn:

  1. Je website statisstieken, duik in op Google Analytics en Google Search Console
  2. Neem eens een kijkje bij je social media statisstieken
  3. Resultaten van eerder geplaatste content
  4. Een zoekwoordenonderzoek
  5. Eventueel beschikbare CRM gegevens
  6. Of data van je emailmarketingcampagnes

share a coke reclame

Een voorbeeld waardoor je de toegevoegde waarde van personalisatie beter zult realiseren is de “share a coke”-campagne van coca cola uit 2012. Het idee van deze campagne was om de liefde voor het merk te versterken door het logo te vervangen door namen, zodat consumenten dit weer zouden delen met familie en vrienden. En met succes, want binnen no-time was deze campagne succesvoller dan ooit gedacht. Een woordvoerder van Coca-Cola vertelde na afloop dat het merk had geleerd dat het succes van personalisatie afhankelijk is van hoe boeiend en deelbaar het is onder het grote publiek.

 

Onze conclusie: personaliseer, maar zorg dat het deelbaar is.

 

netflix logo

Een ander voorbeeld is de grote speler Netflix. Ook jij zult vast een Netflix account hebben. Wanneer jij je Netflix opent, beland je automatisch op de hoofdpagina waar jij de series of films waaraan je bent begonnen verder kan kijken. Wanneer je een stukje naar beneden scrolt zul je direct de gepersonaliseerde campagne van dit platform zien. “Aanbevolen voor jou”. Ook Netflix maakt gebruik van de data die jij hen geeft. Het platform analyseert je kijkers gedrag om je diverse films/series te adviseren die helemaal jouw voorkeur hebben en je wellicht nog niet hebt gekeken.

 

Personaliseren zoals Coca-Cola en Netflix is één ding, maar waar veel marketingmodellen stoppen na conversie gaan wij door! Het belangrijkste aspect waarin je personalisatie kunt toevoegen, moet namelijk nog komen, namelijk after sales! Stop niet na het binnenhalen van de klant, maar blijf bij hen op de radar ook na de aankoop van een product/dienst. Wanneer jij personalisatie inzet tijdens je aftersales traject creëer je voor je onderneming de kans om klanten om te buigen naar brand ambassadors. Deze brand ambassadors heb je nodig om je verdere naamsbekendheid in een positieve manier door te voeren.

 

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden betreft de laatste marketing/communicatie tips, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *